Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Effektiv metode hjælper virksomheder til en bedre bundlinje

Dansk Byggeri og 3F samarbejder om projekt Bedre Bundlinje, der nu er i sin afsluttende fase: Bedre Bundlinje 3.0. Erfaringer og resultater fra projektets tidligere faser er blevet omsat til værktøjer, der på en enkelt dag hjælper virksomheder til at skabe effektive arbejdsgange for at opnå en bedre bundlinje.

Vejen til en bedre bundlinje går via trimmede forretningsgange, bedre samarbejde og højere kompetenceniveauer hos både ledelse og medarbejdere. Det kan virksomheder i bygge- og anlægsbranchen få hjælp til i Bedre Bundlinje 3.0.

Projektets kerneydelse er en unik og gennemprøvet metode, som er et dagsforløb, der er udviklet specifikt til branchen, og som tilpasses den enkelte virksomheds størrelse, behov og udfordringer. Det er altså underordnet, om det er en stor entreprenørvirksomhed med 200 ansatte, eller om det er en lille tømrervirksomhed med blot en håndfuld medarbejdere.

- Der er plads til alle typer virksomheder i Bedre Bundlinje-projektet. Hvis bare man er indstillet på at sætte én dag af til at tale om sin virksomheds udfordringer, vil man kunne have gavn af et dagsforløb, fortæller Rasmus Skovgaard, der er chefkonsulent i Dansk Byggeri, og som, sammen med en konsulent fra 3F, har afholdt dagsforløb i mange typer virksomheder inden for bygge- og anlægsbranchen.

Og det gør en væsentlig forskel, at Dansk Byggeri og 3F er gået sammen og i fællesskab afholder dagsforløbene for virksomhederne. Det fortæller Michael Dalsgaard, der er konsulent i 3F.

- Nogle af de tilbagemeldinger, vi får fra virksomhederne, er, at de er glade for, at både arbejdsgiver- og arbejdstagersiden er repræsenteret blandt Bedre Bundlinje-konsulenterne. Det gør, at både mester og svend føler sig hørt og får tilgodeset deres behov, siger han.

Selvom de fleste virksomheder i branchen har rivende travlt, og det kan være svært at hive en dag ud af kalenderen, viser projektet, at et dagsforløb med Bedre Bundlinje-metoden er en god investering. 

- Langt de fleste oplever, at den dag, de afsætter til det gratis dagsforløb sammen med 3F og Dansk Byggeri, er rigtig godt givet ud, siger Rasmus Skovgaard. 

Et dagsforløb bliver altid efterfulgt af et opfølgningsmøde, hvis virksomheden ønsker det. Her kommer konsulenterne på et genbesøg efter lidt tid for at høre, om der er brug for mere hjælp til at få indarbejdet metoden samt for at vurdere bundlinje-effekten. 

- Når vi slipper virksomheden efter dagsforløbet, er det helt naturligt, at de har behov for lidt tid til at vende dagens læring og oplevelser og til at finde ud af, hvordan de kommer videre. Derfor er det rigtig godt at besøge dem efter en måneds tid for at få evalueret dagen og tage en snak om, hvor virksomheden er nu, fortæller Michael Dalsgaard.

De virksomheder, som tager metoden til sig, kan berette om en stigende fortjeneste på deres sager. Og i mange tilfælde kan virksomheden allerede mærke konkrete resultater, som de kan fortælle om på opfølgningsmødet. 

- De kan fx have spottet nye arbejdsgange, som kan spare dem for væsentlige udgifter, eller de kan have opdaget, at de med få ændringer kan få råd til en ekstra svend, slutter Rasmus Skovgaard.

Metode og værktøjer

Dagsforløbets omdrejningspunkt og titel er ”Fokus på forbedringer”. Metoden tager udgangspunkt i seks skemaer og en vejledende folder, som gennemarbejdes på dagen.

Skemaer og folder kan downloades her

Resultater

De virksomheder, der tager metoden fra Bedre Bundlinje 3.0 til sig, fortæller bl.a., at de oplever:

  • Øget indtjening
  • Mindre spild
  • Færre fejl
  • Tidsbesparelser
  • Bedre kommunikation
  • Bedre planlægning